Hatékony kríziskommunikáció négy lépésben

A koronavírus járvány szinte észrevétlenül szivárgott be a hazai vérkeringésbe, okozott mérhetetlen frusztrációt az otthon maradó családoknak és döntötte le a lábáról vállalkozások sokaságát. Bezárt a bolt, nincs vevő, nincs kommunikáció – gondolják a pesszimisták, pedig szem előtt maradni és üzeneteket megfogalmazni most fontosabb, mint valaha. Ha te sem szeretnél a COVID-19 áldozatává válni, sajátítsd el és alkalmazd a hatékony kríziskommunikáció legfontosabb lépéseit!

Koncentrálj a márkádra!

A hatékony kríziskommunikáció egyik legfontosabb mozzanata belátni: ez most nem az értékesítés időszaka. Nyilván ez a kijelentés termék- illetve szolgáltatásfüggő, de jó eséllyel nem most fogod kiárulni a felhalmozott raktárkészleted. Az eladásnál jelen pillanatban sokkal fontosabb, hogy megismertesd, illetve szem előtt tartsd a márkádat. Amennyiben nemrég indítottad a vállalkozásod, kiváló időszak ez a céged pozicionálására, mert a hirdetési kedv visszaesése miatt rendkívül olcsón juthatsz értékes reklámfelületekhez. Rutinos vállalkozóként pedig a célod ezúttal a márkád megtartása legyen, azaz maradj szem előtt!

Légy jelen!

Ha eddig nem tetted, most tényleg itt az ideje a nyílt kommunikációnak. Korábban talán elég volt tájékoztató céllal üzemeltetni a weboldaladat és szökőévenként egyszer posztolni a Facebook-on, mára viszont fenekestül felfordult a világ. A vevőid/megbízóid otthon ülnek, szinte a teljes külvilággal való kapcsolatukat az internet határozza meg. Így a fogyasztási szokásaikat is az befolyásolja. Ha most nem szólsz hozzájuk, más majd fog. Ha most nem figyelsz oda rájuk, az igényeikre, más majd megteszi helyetted. Amikor épp feladni készülsz, gondolj arra: a célcsoportod ma még otthon ül, de hamarosan újra „szabadok” lesznek és vásárolni fognak. Akkor pedig annál költik majd a pénzüket, aki a válság ideje alatt sem feledkezett meg róluk.

Légy társ a bajban!

Hinnéd vagy sem, a vevőid is csak emberek, és mint olyan, érzelmi alapon működnek. A járvány okozta bizonytalanságban pedig fokozottan felértékelődik minden, ami a biztonság és stabilitás érzetét kelti a célközönségedben. Biztonságérzetet és reményt adhat például a tudat, hogy a kedvenc kávézómba a kijárási korlátozás után is bármikor betérhetek egy életmentő lattéra. Még inkább kötődöm viszont ahhoz a kávézóhoz, amelyik a ki sem mondott igényeimre reagálva elhalmoz az otthoni kávézási élmény felejthetetlenné tételéhez szükséges információkkal. Érted a lényeget? A kríziskommunikációd során az értékesítési célú üzenetek helyett érezz együtt a vevőiddel! Adj például ingyenes tippeket arra, hogy érezzék jól magukat otthon, a négy fal között addig, amíg újra fellélegezhetünk.

Vedd komolyan a helyzetet!

Lehetsz te és a vásárlóid rettentően lazák, ez mégis egy olyan új, ismeretlen szituáció, amit egyszerűen nem lehet elbagatellizálni. Próbálhatsz belőle viccet csinálni, de a bezártságban a gyerekzsivaj és a home office között egyensúlyozva biztos vagyok benne, hogy neked sincs kedved folyton nevetni. Nem azt mondom, hogy süllyedj depresszióba, de a ló másik oldalára sem érdemes átesni. A kríziskommunikációd során tiszteld a vevőidet, a munkatársaidat, a partnereidet és úgy egyáltalán, a környezetedet! Ne feledd, hogy mindannyian egy csónakban evezünk! Amikor pedig túl leszünk ezen az egészen, te és a követőid is emlékezni fognak rá, ki és hogyan tette könnyebbé vagy épp sokkal nehezebbé ezt a mindenki számára megterhelő időszakot.

Érted már a kríziskommunikáció lényegét, mégis egyre csak keresed a megfelelő szavakat? Lesd meg a szolgáltatásaimat és írd meg nekem még ma, neked hogyan segíthetek.