Hitelesség és bizalom a B2B-kommunikációban Pénztárcakímélő tippek szolgáltatóválasztáshoz
Egyre gyakoribb jelenség Facebook-csoportokban, hogy önjelölt B2B-szolgáltatók – marketingesek, webfejlesztők, grafikusok, szövegírók, virtuális asszisztensek és sorolhatnánk – hirdetik a tevékenységüket mindenféle szakmai alap nélkül, a hitelesség és bizalom látszatát is nélkülözve. Ez egyfelől a piac velejárója – kóklerek mindig is voltak -, de az online jelenlét igényének megbízó oldali felerősödésével a gyors pénzszerzés reményében olcsó szolgáltatást kínáló kreatív „szakemberek” is megszaporodtak.
A vállalkozók hajlamosak bedőlni a kevés befektetéssel kimagasló eredményeket kínáló ajánlatoknak, aztán őszintén nem értik, miért nem térült meg a befektetésük. Akkor is így van ez, amikor a szolgáltató távolról sem ismeri a hitelesség és bizalom kiépítésének fontosságát, mert számos megrendelő azt sem ellenőrzi le, hogy kivel kíván szerződést kötni.
A csalódások, és feleslegesen elégetett pénzek megelőzése érdekében hoztam néhány tippet, ami a felerősödött reklámzajban segíthet megtalálni a hiteles, beazonosítható, szakmailag felkészült szolgáltatókat.
1. Információszerzés
Egy szolgáltató iránti bizalom első jele, ha információkat oszt meg magáról, illetve a vállalkozásáról. Ilyen alapinformációk a szolgáltató neve, székhelye, adószáma, elérhetősége. A legjobb, ha ezeket az információkat nem külön kérésre, emailben vagy privát üzenetben kapjuk meg, hanem nyilvánosan, honlapon vagy egyéb kommunikációs csatornán, könnyen hozzáférhető helyen feltüntetve találjuk.
2. Ellenőrzés
Tovább mélyíti a hitelesség és bizalom látszatát, ha a megszerzett információt ellenőrizni is tudjuk. Ilyen lehetőség például az E-cégjegyzék ingyenesen használható cégadatbázisa, ahol a cégnév, adószám, és/vagy székhely alapján ellenőrizhetjük, létező céggel kívánunk-e kapcsolatba lépni. Ezen az oldalon azt is megtudhatjuk, ha egy cég éppen csődeljárás hatálya, vagy végelszámolás alatt áll. Az egyéni vállalkozók nyilvános adatbázisa ITT érhető el.
3. Nyílt kommunikáció
Egy weboldal létezése önmagában kevés a bizalomépítéshez, de lehetőséget kínál a fent említett alap- és egyéb információk publikálásához. Egy szolgáltató weboldala információk nélkül nem más, mint figyelemfelkeltés, ami egyben bizalmatlanságra is okot ad.
Kezdő vállalkozóknál ugyanakkor előfordulhat, hogy anyagi forrás hiányában nem készíttettek még saját weboldalt. Ám még nekik is van lehetőségük nyilvánosan kommunikálni az alapvető információkat, például egy díjmentesen használható Facebook-oldal létrehozásával, ami a hitelesség és bizalom kiépítésének alapja lehet.
Aki viszont sem weboldalt, sem Facebook-oldalt vagy más informatív közösségi oldalt nem tud felmutatni, azzal érdemes óvatosan bánni. Hiszen hogyan is képviselhetné valaki hatékonyan a céged érdekeit, aki a saját kommunikációját sem képes észszerűen menedzselni?
A cikk a kép alatt folytatódik!
4. Referenciák
A referenciák megléte érdekes kérdés, és különösen kreatív területeken, illetve bizalmi szolgáltatásoknál fontos. Van, aki pályafutása kezdete óta gyűjti a referenciákat, így tartalmas portfóliót tud felmutatni. Más esetleg alkalmazotti évei alatt egyáltalán nem tartotta fontosnak a munkái összegyűjtését, így szakértelem ide vagy oda, szabadúszóként gyenge lábakon áll a „védelme”. Vannak, akiknek a szerződéseik tiltják a munkáik referenciacélú használatát, vagy kezdő vállalkozóként nem volt még önálló, fizetett projektjük.
Akárhogy is legyen, látni kell, hogy a hitelesség és bizalom kiépítéséhez minimális referenciát felmutatni minden szolgáltatónak tudni kell. Szövegíróként lehet az a szakmai vagy személyes blogunk; grafikusként a magunknak tervezett logó; webdizájnerként a saját weboldalunk.
5. Szakmai hitelesség
A referenciáknál már említettem a saját cégünk kommunikációjához használt elemek fontosságát. Erre azért is érdemes ügyelni, mert egy weboldalkészítő „ígérete” például azonnal elhasal, ha a weboldalának linkje 404-es (Az oldal nem található) hibakódra fut, esetleg mobilos vagy épp asztali nézetben szétesik az összkép.
Szövegíróknál árulkodók lehetnek a helyesírási hibák, nyelvhelyességi problémák, vagy az írásjelek hiánya.
Virtuális asszisztenseknél (VA-k) gyakori, hogy Canvában szépen megalkotott önéletrajz sablont választanak a szolgáltatásaik népszerűsítéséhez. Ez akár a kreatív vénájuk bizonyítására is alkalmat teremthetne, ugyanakkor a legtöbben beérik a sablon kitöltésével, mindenféle változtatás nélkül.
Hogy miért emeltem ezt ki? Mert a VA-t kereső megbízók nagy részének kreatív asszisztensekre van szükségük, többek között a közösségi oldalaik menedzseléséhez. Aki viszont a Canvát sem tudja kreatívan használni, félő, hogy a tartalomgyártásnál is sablonokban gondolkodik majd.
6. Ajánlások
Az ajánlás a vállalkozások egyik legfontosabb bizalomépítő eszköze, így nem mehetünk el mellette szó nélkül. Egy szolgáltatót ajánlani lehet a céges Facebook-oldalán, vállalkozói csoportokban, vagy a weboldalán a „Rólam mondták” rovatban is. Az ajánlások minőségére azonban itt is, ott is érdemes odafigyelni.
Weboldalakon gyakori, hogy a véleményeket név nélkül, idézőjel közé ékelve tüntetik fel. Ezekről jó eséllyel sejthető, hogy előre megírt, minden valódiságot nélkülöző álvélemények. A Facebookon előfordulhat, hogy stockfotós, vagy épp arc nélküli, alig néhány ismerőssel rendelkező kamuprofiltól jött az ajánlás. Vállalkozói csoportokban gyakori, hogy bizonyos szolgáltatók kölcsönösségi alapon, rendszeresen egymást ajánlják, akár úgy is, hogy valódi tapasztalatokkal nem rendelkeznek a kolléga szaktudásáról, munkamoráljáról.
6 + 1. Összhatás
Szolgáltatóválasztás előtt fontos, hogy a lehető legtöbb információt összegyűjtsük és elemezzük. A fenti hat pont egyikére alapozva sem lehetünk igazán biztosak a dolgunkban, de ha mindet figyelembe vesszük, nagyobb eséllyel kerülhetjük el, hogy amatőr, kókler, netán csaló szolgáltatóra bízzuk a projektünket, és persze a pénzünket.