Így szűrd ki a kamu ügyfélvéleményeket!
Kamu ügyfélvélemények? – húzod fel a szemöldököd csodálkozva. Meglep téged? Pedig gyakoribb, mint gondolnád, hogy a vásárlók/ügyfelek megtévesztésére kamu visszajelzésekkel operálnak a vállalkozók. Persze nincs új a nap alatt. A B2C-piacon – amikor a fogyasztóknak, tehát magánszemélyeknek értékesítünk – eddig is divatos volt álvéleményeket írni. A B2B piacon – amikor vállalkozó értékesít vállalkozónak – azonban az online jelenlét felerősödésével szaporodtak meg ezek a pozitívnak tűnő, ám átlátszó értékelések, amik könnyen megtéveszthetik a gyanútlan érdeklődőt. Hogyan szűrheted ki a kamu ügyfélvéleményeket? Kiderül a cikkből.
Szolgáltatóválasztás előtt különösen fontos, hogy minden elérhető információt megismerj és mérlegelj, mielőtt elköteleznéd magad. Miért? Azért, mert amikor megbízol valakit egy feladat elvégzésével, akkor szerződést kötsz vele. Ez a szerződés – ami akár szóban, vagy ráutaló magatartással is létrejöhet – kötelezi őt a megbízás teljesítésére, téged pedig a teljesítés elfogadására, illetve az ellenértékének a megfizetésére.
Ez tehát egy bizalmi viszony, ahol mindkét fél kockázatot vállal. Te azzal védheted magad leginkább, ha jó előre begyűjtöd az információkat, és ellenőrzöd a hitelességüket. Az információk ellenőrzése kulcsfontosságú a legjobb döntés meghozatalához.
Milyen információkat érdemes ellenőrizned? A szolgáltató céges adatait feltétlen, amelyekből kiderül, hogy valós, létező gazdasági társaság vagy egyéni vállalkozó áll-e egy hirdetés mögött. A többi információról ITT írtam, ezért itt és most nem megyek bele a részletekbe. Kitérek ugyanakkor az ügyfélvélemények hitelességének ellenőrzésére, hiszen a kamu vélemények fabatkát sem érnek.
Mitől lesz hiteles egy ügyfélvélemény?
Egy ügyfélvélemény attól lesz hiteles, hogy valódi visszajelzést, valódi értékelést tartalmaz. Honnan tudod, hogy az olvasott vélemény valódi? Ez a nagy kérdés.
Ha olyan ügyfélvéleményt látsz, ahol az idézőjeles szöveg mellett nincs se név, se cégnév feltüntetve, akkor szinte borítékolható a lódítás. A pusztán keresztneves, illetve stock fotóval kiegészített vélemények – például: „Vera – tanítónő” – is jó eséllyel előre megírt kamuszövegek.
Ez a hölgy akár egy hiteles cégvezető is lehetne, pedig valójában stock fotóról mosolyog rád.
A valódi ügyfélvéleményt onnan ismered fel, hogy
- egyértelműen kiderül, kitől származik a vélemény;
- a teljes név alatt/mellett létező cégnevet is találsz;
- az értékelés mellett valódi fotót látsz, nem a marketing tevékenységek céljából ingyenesen vagy díjfizetés ellenében felhasználható, fotós adatbázisokból letöltött, úgynevezett stock fotókat.
A teljes név önmagában még semmit nem jelent. Viszont ha mellette az E-cégjegyzék szerint is létező céget, vagy az EVNY szerint is működő egyéni vállalkozást találsz, akkor jó eséllyel hiteles lehet az értékelés.
Mikor kell kételkedned a fotók „szavahihetőségében”?
A fotók hitelessége megkérdőjelezhető, ha gyanúsan hasonló stílusú, profi képeket látsz a vélemények mellett. Például szinte teljesen egyforma fehér háttér előtt feltűnően tökéletes mosolyú emberek pózolnak. Esetleg karba tett kézzel nagyon komolyan néznek rád a szemüvegük mögül.
A képek forrását egyébként könnyen ellenőrizheted, méghozzá a Google képkereső használatával.
1. Kattints jobb egérgombbal a fotóra, majd a Képhivatkozás másolása funkcióval másold vágólapra a fotó URL-jét (tehát a linkjét).
2. Ezt követően a Google képek fényképezőgép ikonjára kattintva, a link bemásolását követően tudsz a képre keresni. Az eredmény pedig önmagáért beszél.
Például amikor a kedves tanárnő még további három-négy szolgáltató oldaláról mosolyog vissza rád. Valahol Kati, az ápolónőként, máshol Vivien, a kézműves anyukaként, hol pedig Dóra, a virtuális asszisztensként mondja el a véleményét. Kiábrándító, ugye?
Te mennyire bíznál ezek után abban cégben vagy vállalkozóban, aki előre megírt ügyfélvéleményekkel, álprofilokkal próbál bizalmat ébreszteni a célközönségében? A kérdés természetesen költői. Viszont ha te is ilyen vállalkozó vagy, a te oldaladon is kamuvélemények vannak, azt javaslom, hogy gyorsan kérj be néhány valós értékelést az ügyfeleidtől!
Így használd a valós ügyfélvéleményeket!
A valós értékeléseket névvel, cégnévvel és fotóval ellátva töltsd fel az oldaladra. Előfordulhat persze, hogy az ügyfél nem szeretne magáról fotót küldeni. Ilyenkor kérhetsz helyette céges logót, amit – az ügyfél jóváhagyása esetén – akár a referenciák között is feltüntethetsz a weboldaladon. Ugye, milyen nagyszerű? Két legyet egy csapásra! Sőt, hármat!
Ha a weboldaladon közzétett ügyfélvéleményt a közösségi oldalaidon is megosztod, még tovább növelheted a vállalkozásod hitelességét.