Mi is az a szövegírás?
A szövegírás kapcsán az egyik leggyakrabban felmerülő kérdés a szövegírók között, hogy vajon mit is nevezünk szövegírásnak. Amikor szövegírásról van szó, ugyanarról beszélünk vajon? Vagy a kifejezés ugyanaz – szövegírás -, miközben én, te, a másik és a harmadik szakember, illetve a megbízó mind mást gondol róla? Vajon az újságírás, költészet, könyvírás, beszédírás, a személyes blogok és a marketingszövegek írása is mind szövegírásnak minősül? A vélemények megoszlanak, ezért elmondom, hogy szerintem mi a szövegírás, és a Szövegneked.hu-nál milyen munkákat értek alatta.
A Szövegneked.hu szövegírójaként én teljes mértékig azonosulni tudunk a Wikipédia meghatározásával, miszerint:
Amikor tehát szövegírásról beszélek, akkor a marketing célú szövegírást értem alatta. Azoknak a szövegeknek a megírását, amelynek a célja egy konkrét termék vagy szolgáltatás, vagy egy teljes cég, márka népszerűsítése, vagyis eladása a célcsoportnak. Technikailag ebbe minden beletartozik, amit marketing területen írni lehet. Íme a leggyakoribb példák, a teljesség igénye nélkül:
- weboldalak, landing page-ek szövegezése
- közösségi média posztok írása
- blogcikkek írása
- termékleírások készítése
- emailek, hírlevelek írása
- reklámszövegek írása
- kiadványszövegek írása stb.
Fontos megjegyezni, hogy amikor marketing célú szövegírásról beszélünk, akkor abba az offline marketing is beletartozik. Manapság a marketinget gyakran leredukálják az online marketing területére, ugyanakkor számtalan vállalkozás életében az offline megjelenéseknek legalább akkora, ha nem nagyobb jelentőségük van, mint az online jelenlétnek. Offline területen is lehet tehát, sőt kell szövegeket írni, például nyomtatott kiadványokba, brusúrákba, katalógusokba.
Hogyan dolgozik a szövegíró?
A szövegíró számos munkajogviszonyban dolgozhat, így lehet például főállású alkalmazott, klasszikus irodai pozícióban. Dolgozhat akár távmunkában is, amikor ugyan otthonról, home office-ban, mégis beosztottként, utasítások mentén végzi a munkáját. Lehet továbbá szabadúszó vállalkozó is, aki maga felel az ügyfélkörének a kiépítéséért és megtartásáért, övé minden felelősség, cserébe szabad, önálló és független lehet.
A munkáltatók jellemzően marketinges, PR- és reklámügynökségek, vagy olyan nagyvállalatok, ahol a saját marketinges csapat részeként van kapacitás saját szövegíró alkalmazására is. Manapság az is egyre gyakoribb, hogy ezek a cégek főállású szövegíró alkalmazása helyett inkább külsős bedolgozót keresnek. A szövegíró ilyenkor projektalapon, esetleg óradíjban vagy havi fix összegért dolgozik adott vállalatnak, megőrizve ezzel némi önállóságot, mégis viszonylagos stabilitást adva a saját vállalkozásnak.
Mit csinál a szövegíró?
A kérdés akár költői is lehetne, mégis fontos tisztázni, hogy mi tartozik valójában egy szövegíró munkakörébe. Nem is lehet egyértelműen, feketén-fehéren válaszolni rá. Úgy lehet talán a legjobban megfogalmazni, hogy az tartozik egy szövegíró munkakörébe, amit elvállal, amiről megállapodást köt a megbízóval/munkáltatóval.
A szövegírói munkába a tényleges szövegíráson túl beletartozhat:
- forráskutatás
- fordítás
- jogtiszta képek keresése és szerkesztése
- weboldal szerkesztése, például blogcikk feltöltése
- közösségi média menedzsment
- hirdetéskezelés
- keresőoptimalizálás (SEO)
- tanácsadás
- korrektúra.
A keresőoptimalizálásra visszatérve, fontos megjegyezni, hogy a szövegírók ugyan SEO alapokon végzik a munkájukat, de a keresőoptimalizálásnak csak egy része a SEO alapú szövegírás. Így tehát, ha egy ügyfélnek SEO-sra van szüksége, nem feltétlen egy szövegíró lesz a legjobb választás. Ezzel pedig el is érkeztünk oda, amikor felhívjuk a figyelmet a marketing egyes részterületeinek szétválasztásának fontosságára.
A szövegíróknak ugyan átfogó ismeretekkel kell rendelkezniük a marketing számos szakterületéről, ám ők valójában a szavak mesterei. Képesek lehetnek persze grafikai feladatok ellátására, weboldalszerkesztésre, közösségi média felületek kezelésére és hirdetéskezelésre is, de fontos leszögezni, hogy ezek szigorúan véve nem a szövegíró munka részei.
Szövegírót keresőknek, és szövegírást kínáló szolgáltatóknak egyaránt azt javaslom tehát, hogy szerződéskötés előtt alaposan beszéljék át az igényeket, a feladatköröket és felelősségvállalást, hogy mindkét fél részéről eredményes együttműködés születhessen.
Tetszett, amit olvastál? Akkor kövesd a blogomat illetve a Facebook-oldalamat, mert hamarosan újabb cikkel jelentkezem!