Online marketing kalauz „stopposoknak”
Mivel foglalkozik a marketinges? Mit csinál a szövegíró? Ki alkotja a marketing stratégiát, és ki készíti a kommunikációs tervet? Mikor jön a képbe a webdizájner, és ki a fene az az arculattervező? A kérdéseket napestig sorolhatnám, de inkább hozom a válaszokat. Azaz a nagy online marketing kalauzt, amiből megtudhatod, kinek mi a feladata a marketingpiacon.
Mielőtt belevágnánk az online marketing egyes ágazatainak és fogalmainak tisztázásába, tegyük helyére, hogy mi is az a marketing. A marketing egy komplex rendszer, amibe az adatok elemzésétől kezdve a pénzügyi tervezésen át a kampánymenedzsmentig, tartalomgyártástól a hirdetéskezelésig nagyjából minden beletartozik. Minden, ami elősegíti egy vállalkozás tevékenységének a megismerését, ezáltal pedig forgalmat generál és bevételnövelést ér el, azaz maximalizálja a profitot. Ez egy folyamat, és a folyamat sikeréhez a marketingestől az arculattervezőn, a webdizájneren és grafikuson át a szövegíróig és hirdetéskezelőig számos szakember munkája szükséges.
De vajon mit csinálnak pontosan az online marketing egyes szakterületeinek képviselői? Elsőként lássuk, mit mond szakmájáról a marketinges szakember!
Mit csinál a marketinges?
Török Ádám, a Funnel Project alapítója és a Túlélőkönyv a Facebook hirdetések tiltása ellen c. könyv szerzője szerint az online marketing annyira összetett, sokrétű terület, hogy számtalan különálló, mégis egymással összefüggő ágazat jött létre, amelyben minden a kapcsolatépítésről, az online világ használatának művészetéről szól.
„Úgy kell kommunikálnod és eljuttatnod az üzenetedet az embereknek a különböző csatornákon keresztül, hogy kapcsolatot építesz ki a potenciális vásárlókkal és cselekvésre készteted őket. A cselekvés lehet bármi: e-mail feliratkozás, letöltés, tartalom elolvasása, közösségi média bejegyzés aktivitás, vagy épp vásárlás. A marketing tevékenység részeként végzett figyelemfelkeltés, a bevonzás, a konvertálás és az átváltoztatás mind a kapcsolatépítés egy-egy mozzanata. Minél értékesebb a tartalom és minél jobban kontextusba van helyezve, annál sikeresebb a marketing” – vallja Ádám.
A marketinges tehát összefogja és összehangolja ezt a kapcsolatépítési folyamatot, illetve az online marketing egyes ágazatainak, szakembereinek munkáját. Miközben adatokat gyűjt, elemez, tervez és újratervez. Segítségére – a teljesség igénye nélkül – olyan megvalósítók vannak, mint az arculattervező, a webdizájner, a grafikus, a szövegíró, a közösségi média menedzser és a hirdetéskezelő.

Mit csinál az arculattervező?
Az arculattervező az a szakember, aki a marketinges által kidolgozott marketingstratégiához – azaz hosszú távú cselekvési tervhez – alkalmazkodva megalkotja egy márka fő arculati elemeit. Nagy általánosságban ide tartozik a logó, a céges papír, a névjegykártya, a márka színvilága, betűtípusa, amit aztán a brand következetesen minden kommunikációs csatornáján használni fog. Az arculattervezés azonban nem áll meg a grafikai elemeknél. Ide sorolható a céges kommunikáció során használt, nagyjából minden apró részelem. A márkanév és szlogen, a webszöveg, az online és offline használt marketinganyagok, de a céges emailről küldött levelek, árajánlatok stílusa, valamint a panaszkezelés módja is. A témáról részletesebben IDE KATTINTVA olvashatsz.
Mit csinál a webdizájner?
A webdizájner olyan grafikus, aki az arculati kézikönyv, a marketingstratégia, vagy ezek hiányában a megrendelő igényei alapján megtervezi a weboldal vizuális kialakítását. A weboldal tényleges elkészítése, felépítése, technikai beállítása papírforma szerint már a webfejlesztők feladata lenne, de manapság gyakori, hogy a két feladatkör már összemosódik.
Mit csinál a grafikus?
A grafikus olyan képzett szakember, aki a fentebb sorolt vizuális elemeken túl minden további grafikai feladat elvégzésével is megbízható. Hagyományos és/vagy számítógépes technikával alkot: közösségi média posztok vizuális elemeit készíti el, bannerek, szórólapok, molinók, óriásplakátok grafikai tervezését és nyomdai előkészítését végzi, meghívókat, illusztrációkat, offline és online kiadványokat tervez. Az általa készített alkotásokhoz a szöveget a megrendelő biztosítja, például szövegíró által készített tartalom formájában.
Mit csinál a szövegíró?
A szövegíró marketing célú szövegeket ír offline és online felületekre is. Az online marketing világában ez elsősorban webszövegek, blogcikkek, közösségi média bejegyzések szövegezését jelenti, de sokan vállalják PR-cikkek, sajtóközlemények írását, termékleírások készítését, szövegszerkesztést és korrektúrát is. A szövegíró a megrendelőtől kapott információk és saját kutatás alapján dolgozik, így nagy segítség, ha van létező marketingstratégia, jól beazonosított célcsoport, amihez alkalmazkodhat a munkája során. A szövegíró feladatkörébe papírforma szerint nem tartozik bele a témakutatás, ahogy a szöveges tartalmakhoz képek keresése és szerkesztése sem.
Mit csinál a közösségi média menedzser?
A közösségi média menedzser feladata értelemszerűen a közösségi oldalakon történő kommunikáció megvalósítása. Ez egy nagyon tág fogalom, hiszen talán ez az online marketing egyik legkevésbé kézzelfogható területe. Mondhatni, hogy az egyéni megállapodás dönti el, ki mit és mennyit vállal magára a social media feneketlen kútjából. A SM-menedzser a marketingstratégiát követve beállíthatja az egyes fiókokat, rövidebb vagy hosszabb időszakokra szóló kommunikációs tervet alkothat, posztokat készíthet vagy a szövegíró által készített tartalmakat posztolhatja. Feladata lehet továbbá a szöveges tartalmakhoz képek keresése és szerkesztése, képes vagy videós tartalmak gyártása és posztolása, de akár a hirdetések beállítása is.
Mit csinál a PPC-menedzser?
A PPC-menedzser egy olyan hirdetési specialista, aki a kattintásalapú fizetett hirdetések eredményes teljesítéséért felel. Ő tervezi meg a hirdetéseket, elvégzi a szükséges beállításokat, futtatja a hirdetéseket és a végén kiértékeli az adatokat. Akárcsak a marketingesé, ez is egy rendkívül felelősségteljes munkakör, hiszen ő is a megbízó pénzével gazdálkodik, természetesen a neki kifizetett munkadíjon felül. Hálátlan munkakör is egyben, hiszen a PPC-menedzser munkája sem lehet eredményes önmagában. A maximális hatékonysághoz, a kampánycél eléréséhez klappolnia kell a termék/szolgáltatás minőségének, ár/érték arányának, célcsoport meghatározásnak, vizuális és szöveges tartalmaknak, hirdetési beállításoknak stb.
„A suszter maradjon a kaptafánál!”
Ha még velem vagy, és végigolvastad ezt a szép hosszú, de reményeim szerint tartalmas összefoglalót, akkor nagyjából már érted, hogyan is kapcsolódnak az online marketing egyes ágazatai. Azt kell még látnod, hogy a fent sorolt szakemberek önállóan, kizárólag a megbízó igényei, utasításai alapján is képesek kiválóan elvégezni a munkájukat. A valódi hatékonysághoz, a látványos eredményekhez azonban akár több szakember együttműködésére is szükség lehet. Az online marketing részterületeinek összefüggése miatt fontos, hogy például a grafikusnak legyenek közösségi média ismeretei, vagy a szövegíró is rendelkezzen legalább középhaladó képszerkesztési ismeretekkel. Evidenciaként ugyanakkor nem elvárható, hogy ezeket a feladatokat is ők végezzék, vagy legalábbis nem olyan színvonalon, mint ahogy az adott terület szakértői tennék.
Azt javaslom tehát, hogy alaposan mérlegeld a céljaidat és lehetőségeidet, és azoknak megfelelően igyekezz az adott feladatra a legmegfelelőbb szakembereket megtalálni. Ha pedig az is kihívás elé állít, hogyan válassz szakmai partnereket a rendkívül felerősödött reklámzajban, ebben a cikkben pénztárcakímélő megoldásokat kínálok szolgáltatóválasztáshoz.